Rabu, 3 Mac 2010

Pengajaran

“ Maka apakah kamu mengira, bahawa sesungguhnya Kami menciptkan kamu secara main-main ( saja) dan bahawa kamu tidak akan di kembalikan kepada Kami? Maka Maha Tinggi Allah, Raja Yang Sebenar, tidak ada Tuhan selain Dia, Tuhan (yang mempunyai) ‘ Arasy yang mulia”.
( Surah Al-Mu’minun 23: Ayat 115-116 )

Tidakkah kalian mendengar? Tidakkah kalian mendengar? Sesungguhnya kesederhanaan itu sebahagian daripada iman!” (HR Abu Daud)

Rentetan daripada kisah khasiat jering :

Berdasarkan maksud surah di atas, dapat kita fahami bahawa setiap penciptaan Allah itu bukanlah sia-sia. Setiap perkara atau apa sahaja yang di ciptakan oleh Allah semuanya mempunyai sebab yang tersendiri dan mempunyai kepentingannya. Begitu juga dengan suruhan dan larangan Allah di mana setiap apa yang Allah suruh dan larang itu ada sebabnya. Saya mengambil kisah khasiat jering, seperti yang saya terangkan, jering mempunyai pelbagai khasiat yang kita sendiri tidak tahu dan mungkin tidak pernah sekali pun terfikir akan kebaikannya. Ibrah yang kita dapat daripada kisah ini ialah kita hendaklah sentiasa memikirkan hikmah di sebalik kejadian Allah. Dan penciptaan Allah yang paling besar ialah Allah menciptakan kita sebagai manusia yang di berikan akal untuk berfikir. Pernahkah kita terfikir bahawa kita adalah penciptaan Allah yang paling agung? Kita hanya berfikir mengapa kita di lahirkan dan apakah tujuan kita di dunia ini. Cubalah kita renungkan pasti ada hikmah mengapa Allah mencipta kita dan menghantar kita di dunia. Renung-renungkan………….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan